اللهم عجل لولیک الفرج

انتشار معارف و فضایل اهل بیت علیهم السلام

 
ایا عایشه ام المومنین است؟
نویسنده : محمد جعفری - ساعت ٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۱٤
 

 

عایشه امّ الفاسقین یا امّ المومنین؟؟

اهل بدعت معتقدند که تمامی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله حتی عایشه لقب " امّ المومنین " را دارند . وبرای ادعای خویش آیه ذیل را مطرح میکنند : النبی اولی بالمومنین من انفسهم و ازواجه امهاتهم یعنی : پیامبر نسبت به مومنان از خودشان اولی تر و سزاوارتر است و همسرانش ]در حرمت ازدواج [ به منزله ی مادران آنان اند.سوره مبار که احزاب آیه 6.

اینها لقب "ام المومنین " را نوعی افتخار برای زن های پیامبر صلی الله علیه وآله محسوب میکنند ولی طبق آیات قرآن ما معتقدیم " ام المومنین " به تنها ، فضیلتی نیست بلکه زن های رسول خدا صلی الله علیه و آله فقط اگر تقوا پیشه کنند و از خدا بترسند دارای ارزش و مقام میباشند . وبه همین جهت است است که قر آن میفرماید :

«یا نساء النبی لستن کاحد من نساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا »

یعنی : ای همسران پیامبر ! شما اگر پرهیزگاری پیشه کنید {از نظر منزلت و موقعیت} مانند هیچ یک از زنان نیستید پس در گفتار خود ، نرمی و طنازی نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است طمع کند و سخن پسندیده و شایسته گوید... . <سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 32.>

همجنین قران میفرماید :

«یا نساء النبی من یأت منکن بفحشة مبینة یضعف لها العذاب ضعفین و کان ذالک علی الله یسیرا.»

یعنی : ای همسران پیامبر هرکس از شما کاربسیار زشت آشکارا مرتکب شود { قطعا پیوند همسری با پیامبر به او مصونیت نمی دهد بلکه } عذاب برای او دوچندان خواهد شد ، و این کار بر خدا آسان است . <سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 30.>

پس " ام المومنین " تنها به این معناست که رابطه بین مسلمانان و زنان پیامبر مانند رابطه مادر و فرزند میباشد . یعنی همانطور که فرزند نمی تواند با مادر خویش ازدواج کند ، مسلمانان نیز بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله نمی توانند با زنان ایشان ازدواج کنند و به وبه همین دلیل است که قرآن میفرماید :

«وما کان لکم ان تؤذوا رسول الله ولا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذالکم کان عند الله عظیما »

یعنی : و شمارا نسزد { جایز نباشد } که پیامبر خدارا آزار دهید و بر شما هرگز جایز نیست که پس از او با همسرانش ازدواج کنید که این کار نزد خدا بزرگ است . <سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 53.>

و اما عایشه چون جزء زنان پیامبر صلی الله علیه و آله بوده لقب " ام المومنین " را داشته است . ولی این لقب تا آخر عمرش برای او باقی نماند ! زیرا که پیامبر صلی الله علیه و آله حق طلاق زنان خویش را به امیر المومنین علی علیه السلام و الصلاة و جانشین به حق ایشان داده بود .

قال النبی صلی الله علیه و آله :

یا ابالحسن ان الشرف باق لهن ( شرف الامهات ) ما دمن لله علی الطاعة فأیتهن عصت الله بعدی بالخروج علیک فأطلق لها فی الازواج واسقطها من شرف أمومة المومنین .

یعنی : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : ای ابالحسن همانا شرف " ام المومنین " برای زنان من باقی است تا زمانی که اطاعت خدارا کنند . پس هرکدام از آن ها که خدارا به واسطه ی خروج بر تو عصیان کرد او را طلاق بده و از شرافت " ام المومنین " بودن ساقط کن .{1} (طبق قولی اشاره به وقایع جنگ جمل و خروج عایشه بر امیر المومنین که آن حضرت عایشه را طبق دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طلاق دادند ).

شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات از کتاب اثبات الوصیة نوشته مسعودی از نقل میکند که : پس از کاری که عایشه کرد ( مقصودش جلوگیری حسین علیه السلام از دفن حسن بن علی علیه السلام در جوار جدش رسول خدا ) حسین علیه السلام طلاقش را فرستاد . و رسول خدا صلی الله علیه و اله طلاق همسرانش را بعد از خودش به امیرالمومنین علیه السلام و امیرالمومنین به امام حسن علیه السلام و امام حسن علیه السلام به حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام داده بود . و رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : بعضی از زنهای من در روز رستاخیز مرا نخواهند دید و او زنی است که اوصیا بعد از من ، طلاقش خواهند داد.{2}

ناگفته پیداست که وقتی میگوئیم امام حسین علیه السلام عایشه را طلاق دادند ، به این معناست که او دیگر جزء زنهای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله محسوب نمیشود و بنابر این لقب " ام المومنین " از عایشه برداشته شد  و او مانند زنهای معمولی دیگر میباشد.

سفینة البحار / شیخ عباس قمی  ج2 ص 93وج9ص277 ، المناقب / ابن شهر آشوب ج1ص331، الدرجات الرفیعة علی خان ص 303، شرح اصول کافی / المازندرانی ج6ص368، البحار الانوار ج27ص292وج48ص335وج71ص265وج108ص293وج110ص101از کافی و بصائر الدرجات و کتاب کمال الدین و تمتم النعمة شیخ صدوق .

2.اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج3ص135فصل 72حدیث